Blokové vyučování 8.11.2007
cíl: mediální výchova
struktura:
Ø příprava – vysvětlení pojmu a vytvoření rozhlasové stanice
rozdělení rolí před blokovým vyučováním
Následovalo hlasování o názvu. Vítězný název rozhlasové stanice byl SOS. Název byl schválen celou třídou. Třída vybrala název debatního pořadu : Kotelníci. Debatní pořad byl schválen celou třídou a cílem bylo všechny seznámit s různými formami šikany. Dalším úkolem bylo zvolit moderátora, psychologa a rozdělit témata debaty a následné diskuse.
Ø realizace – počátek debaty, následuje diskuse
Moderátor začal debatu a přednesl obecné stanovisko k tématu šikana. Poté vystoupil Pavel Loskot v roli psychologa. Po přednášce pana Loskota byla otevřena diskuse k tématu. Postupně se všichni vyjádřili k tématu a vystoupili se svými příspěvky.
Příspěvky připraveny pouze z internetu.
Ø sebehodnocení- hodnocení sama sebe
Žáci měli zhodnotit svoji práci. Zpočátku se žákům nedařilo zhodnotit svoji práci. Po větším úsilí dokázali popsat, co se jim podařilo a co ne.
zhodnocení cíle:
Domnívám se, že v průběhu dnešního blokového vyučování jsme se snažili odkrýt téma mediální výchova. Vybrali jsme si debatní pořad, kde jsme diskutovali o problému šikany
( v mateřské škole, na ZŠ, na SŠ, na pracovišti, mezi kamarády). Po dnešním odpoledni si lépe žáci vybaví tento pojem a znovu si připomenou, že je nezbytně nutné, aby si uměli kriticky vybírat a hodnotit zprávy.
Veškeré naše výstupy jsou uveřejněny na zdech naší třídy ( blokové vyučování, příspěvky, sebehodnocení, očekávaný výstup).
hodnocení žáků:
Žákům se dopolední vyučování líbilo. Snažili se dobře připravit na svůj příspěvek do debaty a mnohdy hledali další příběhy ze života. Diskuse se podařila a žáci dokázali reagovat na své předřečníky.
očekávané výstupy:
Seznámení s mediální výchovou. Především se domnívám, že bychom měli vést žáky ke kritickému hodnocení informací z různých zdrojů ( internet, TV, rozhlas, noviny, časopisy) vzhledem ke kritickému myšlení.
Kritické myšlení potřebuje mnoho informací, faktů, textů, hypotéz, pojmů. Kritické myšlení není samospasitelné, ale mělo by působit na žáky v určitém systému výuky. Tedy žáci potřebují dostatek informací, aby poté s nimi mohli operovat na vyšším stupni svého vnímání.