Jdi na obsah Jdi na menu
 


7.11. 2007

cíl : bronz, řemeslníci, obchodníci – doba bronzová- (2200 – 700 př.n.l.)

 

motivace: hra na pravěkého lovce

opakování: pracovní sešit ( otázky a úkoly – paleolit, mezolit, neolit)

 

písemné opakování :  a) urči století : 1789, 1420, 1526, 1420, 935, 863, 1212, 1215, 395, 476

b) vysvětli pojmy: hominizace, domestikace, hradiště, neolit velkodomy,doba ledová, homo habilis

c) popiš vývoj náboženství

Doba bronzová

Ø      Vývoj byl plynulý a postupný

Ø      Pomocí znalosti slitiny mědi a cínu začali vytvářet bronzové předměty

Zbraně ( dýky, sekeromlaty)

Šperky ( jehlice, záušnice, korálky, nárameníky, závěsky, čelenky, náramky)

Pracovní nástroje ( sekery, dláta, šídla)

Postupem času začali tvořit : meče, srpy, nože, nádoby, ochrannou zbroj ( náholenice, štít a pancíř)

Nedostatek mědi a cínu nutil lidi, aby si své nádoby, nástroje a zbraně přetavili

Ø      Dálkový obchod – důsledkem rozvoje obchodu přiváželi a dováželi lidé výrobky k nám i od nás,

Dovoz – měď, bronzové výrobky, korále, jantar, sůl

Vývoz – obilí, vosk, dobytek, kožešiny

Vznikala obchodnická střediska – Hosty na soutoku Lužice a Vltavy

Ø      Zemědělství – užívání oradla taženého dobytkem

Pěstování pšenice, postupně se začaly pěstovat: luskoviny, žito, ječmen, proso

Srpy kamenné vystřídaly bronzové

Ø      Řemesla – s rozvojem bronzu se zvýšil počet předmětů vyráběných z bronzu

( slévači, kovotepci). Nástroje, zbraně i šperky byly odlévány do kamenných forem, technika lití na „ ztracenou formu“

získávali zlato – slavné jsou tzv. osmičky – svitky zlatého drátku

Hrnčíři vyráběli mnoho nádob pomocí rukou.

Textilní řemeslo, opracovávali kosti, rohy a parohy.

Ø      Hradiště – osady zemědělců s domy kůlové konstrukce

Byla budována v chráněném terénu, který byl obehnán příkopy z kamene a hlíny

 

Shrnutí:

  1. Popiš vznik doby bronzové?
  2. Proč lidé obchodovali?
  3. Jak se vyvíjelo zemědělství?
  4. Popište odlévaní výrobků na „ ztracenou formu“ 33s./ řemesla

 

Zhodnocení cíle – měli bychom vědět vše o svých předcích, abychom se poučili z historie

 

Sebehodnocení

-         Co se mi dnes líbilo?

-         Co se mi nelíbilo?

-         Jak jsem se připravoval na dnešní hodinu?

-         Co bych měl změnit?

-         Proč se učím?

 

 

 

                                   

 
 

 

Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< červen / 2017 >>

 
 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA