Jdi na obsah Jdi na menu
 


liter.výchova - šestý ročník- přehled literatury

19. 11. 2007


Čeština – literární výchova – šestý ročník – přehled literatury

Cíl: čtení s porozuměním

Struktura:

a)      opakování

b)      kontrola dú

c)      ujasnění si tématu k přehlídce ročníků

d)      čtení z čítanky

e)      samostatná práce

f)        shrnutí

g)      zhodnocení cíle

h)      sebehodnocení

Obrazek

Opakování – přehled literatury:

1.      Co je literatura?

2.      Jak se rozděluje?

3.      Jak musíme literaturu zpracovávat?

4.      Jakým způsobem byla literatura zapisována?

5.      Jaký nejstarší spis je znám?

6.      Vysvětli pojem egyptská literatura?

7.      Antická literatura se dělí na řeckou a římskou, jaké znáš autory?

Kontrola dú

Obsah ukázky z čítanky

Mimočítanková četba

 Obrazek

Téma ročníkového vystoupení – O Karlovi IV.

Hlasování žáků, dohoda

 

Čtení z čítanky

Obrazek

 

 

Skupinová práce:

H.CH.Anderson : Císařovy nové šaty

  1. situace – uvedení do děje

a)      děti volně procházejí po třídě, na smluvené znamení se zastaví v pocitu šatů

b)      ( vciťování) – např. ředitelské sako, plesové šaty, plavky pro miss, roztrhané džíny po vandru, šaty visící na strašáku v poli…

c)      ranní audience u císaře

d)      četba pohádky od začátku až ke slovům .. císař je v šatně

e)      Jaké rádce asi měl takový císař? O čem se nechával informovat, co ho zajímalo? Jak to jednotliví rádci respektovali? Dokázali myslet také na zájmy země, nebo se císaři zcela podřizovali, aby neztratili jeho přízeň a své postavení?

f)        Příprava ranní audience u císaře, rozdělení rolí: osobní tajemník ( připravuje denní rozvrh( ministr vnitra ( informuje o situaci v zemi) ministr zahraničí ( informuje o zahraničních vztazích) ministr školství

g)      Tvorba reklamy – jednou přišli dva podvodníci…

 Obrazek

Sebehodnocení:
Jak jsem se zapojoval do hodiny?

Uměl jsem odpovědět na dané otázky?

Pochopil jsem všechny souvislosti?

Proč musím umět správně a jasně hovořit na dané téma?

 

Palindrom je slovo, věta, číslo (obecně jakákoliv sekvence symbolů, např. sekvence DNA), která má tu vlastnost, že ji lze číst v libovolném směru (zprava doleva nebo zleva doprava) a má vždy stejný význam.

Při posuzování, zda se jedná o stejný význam, se obvykle neberou v úvahu mezery mezi slovy a diakritika (je-li použita).

Příklady slov

  • Anna
  • kajak
  • klk
  • krk
  • madam
  • mam
  • oko
  • radar
  • rotor

Nejdelšími českými palindromatickými slovy jsou trpné tvary některých záporných sloves:

  • nepochopen
  • nepotopen
  • nezasazen
  • nezařazen

[editovat] Příklady vět

  • A do vlaku kukal Voda.
  • A násep valila v pesana.
  • A velitel velí víle. Vletí levá.
  • Ale jak ta Katka jela.
  • Báře jede jeřáb.
  • Bude mít sup kata? Žito totiž? A tak pustíme dub.
  • Buzková, má Vok zub?
  • Co mop a Ned? Jde na pomoc.
  • Co mop? Vše dá Hádes v pomoc.
  • Ďasa na pusu supa nasaď.
  • Dejdar rád jed.
  • Dne moto: Palindrom i spáchá psí mord, Nil a potom End.
  • Do háje si Jan Aleš šel a nají se jahod.
  • Drápe gepard?
  • Gregory má samý Roger G.
  • Chemie i mech.
  • I zeman ležel na mezi.
  • Ital klátí.
  • Jáva horko má, mokro Havaj
  • Jelenovi pivo nelej
  • Kapr pak?
  • Karamely, pyle, má rak.
  • Kobyla má malý bok.
  • Koženka má mák, ne žok.
  • Kuna nese nanuk.
  • Lásky, to dotyk šál.
  • Leč Erben nebrečel.
  • Ležel i Klaus u Alki ležel.
  • Má se. Se vrátí Mazoch. I ticho zamítá. Rve se sám!
  • Mete všade Eda světem.
  • Motýly, to má motýlí Tom.
  • Mrk: „A jed dej a krm!“
  • Na pět šídel hledí Štěpán.
  • Na potom, Oto pán!
  • Nebe volá haló v eben.
  • Nejdelší ticho, oh, cítíš led jen.
  • Nekouká žák u oken?
  • Nevypusť supy ven.
  • Nezákaz za kázeň.
  • Noha noží, běda ran, na řadě bizon a hon.
  • Nu, tolik kilotun.
  • Ona jíl Evita v rukávu u vaku řváti velí Jano.
  • Otoman na moto.
  • Pelyněk, okeny lep.
  • Po tenoru, Juro, netop!
  • Prsten ovonět, srp.
  • Řek: „I lež“ a ťal mečem lať a žel i keř.
  • Sabina hrává na varhany bas.
  • Saze zas.
  • Suk - netopýr rýp’ o ten kus.
  • Šok v pH = HP v koš.
  • TAHAT (nevhodný nápis na průhledné dveře – v kapitálkách je čitelný i zrcadlový obraz).
  • Tak napolo koukal ve vlaku okolo pan kat.
  • Tele velí mile velet.
  • Telecí v separé si žere režisér a pes více let.
  • U dubu tu budu.
  • U okna spí šíp s Ankou.
  • V elipse spí lev.
  • Vel salv pal, lap vlas lev.
  • Zebra, dar bez.
  • Zeman nemá kámen na mez.
  • Zeman seno dones na mez.

Největším specialistou na palindromické věty byl učitel českého jazyka Josef Wimmer z Benešova nad Černou. Ve své sbírce zaznamenal několik desítek tisíc různých kombinací a kvality obousměrných vět. V tomto oboru má i záznam v Guinessově knize rekordů

 
 

 

Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< říjen / 2017 >>

 
 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA