Americký romantismus
Americký romantismus
- boj proti společnosti, předchůdcem prokletých básníků, příběh vyústil v horor
Edgar Allan Poe (/1809-1849)
Svérázný spisovatel, básník, prozaik
Byl častokrát hodnocen jako člověk protichůdné povahy. Používal nezvyklé formy, racionálního přístupu.
Život:
Pocházel z kočovné herecké rodiny. PO časné smrti svých rodičů se dostal k pěstounům. Zpočátku se mu zde velmi líbilo. Rodina byla bohatá, odtud získal své jméno Allan.
Po cestách po Evropě se změnily vřelé vztahy k pěstounům. Zanedlouho zemřela nevlastní matka Allanová. S otčímem se pohádal, a tak ho již nikdo nepodporoval na studiích.
V této době vydal sbírku:
Tamerlán a jiné básně 1827
Tuto sbírku musel vydal, neboť jinak by se nemohl ani najíst. K tvorbě byl donucen tíhou finančních problémů, a tak musel přijmout místo i ponižující postavení, neboť mu umírala žena.
Veškeré komplikace života ho dovádějí k šílenství, ale postupně a pozvolna. Umírající žena, problémy v práci, další potíže.
Vlivem okolností získal duševní chorobu, kterou podpořil alkoholem a drogami. Pokusil se o sebevraždu. Nakonec umírá na následky hospodské rvačky.
Dílo:
Básně 1831
Filozofické kompozice 1846 – poezie, básně, hudební skladby jsou jakoby zrozeny ze záchvěvů srdce a neposkrvněné duše. Okouzlující je hra rýmů, melodie, zvukomalebných veršů.
Novodobé vize- hledání ztraceného ráje, ideální prostor na světě kolem a uvnitř své prokleté duše.
Havran a jiné básně 1845 – vlastní model ukázkového tvůrčího psaní, rafinované používání básnických prostředků. Vize převzal z Dickensova románu Barnabás – symbolické vylíčení krutého světa.
Základem je tragično - komično až do posledního detailu. Můžeme říci, že je to promyšlený rozhovor. Muž oplakává mrtvou milenku Lenoru. Rozmlouvá se směšným ptákem, který zlověstně odpovídá na každou otázku (LÁSKY, ŽIVOTA, SMRTI) hrozivým slovem NEVERMORE. Hrdina si sám postupně rozdírá vlastní bolest. Tato bolest ho přivádí k šílenství – autobiografické prvky.
Základem díla je alegorie protikladů světa reálného a tajemného, cesty do krajin lidské duše. Těžko rozluštitelná symbolika, projevy krásy a lásky, dotek smrti, bolestné reflexe- rozklad a zmar.
1833-Povídky s pocity hrůzy, temnoty, zmatku, vlnobití psychiky—tvůrčí metoda je bizardní. Napínavé příběhy, které upozorňují na atmosféru příšerného tajemství, odstup od intelektuální zápletky přibližují příběhy:
Grotesky a arabesky 1840
Povídky 1845
Vypráví příběh mezi snem a skutečností, výplod chorobmé mysli, projevuje se zde dráždivé kouzlo temných hrůz – výplod zrůdnosti lidské mysli.
Skokan – příběh vypráví o dvorním šaškovi ( trpaslíkovi, mrzákovi), který byl uražen králem a to tak, že jej král opil až k šílenství. Mrzák vymyslil pomstu. Chtěl zneuctít krále, a tak zinscenuje hru pro pobavení. Tato hra je však hrůznou epizodou. Hra je hrou na opice. Před šokovaným publikem upálí trpaslík panovníka a jeho dvořany.
Jáma a kyvadlo – psáno ich formě
Povídka popisuje šílená muka odsouzencova, která mu připravila inkvizice. Odsouzený se probere v naprosté tmě své kopky a jen náhodou při zkoumání svého vězení unikne pádu do jámy. Jáma číhá uprostřed cely. Poté je v bezvědomí přivázán k lůžku, ke kterému se pomali blíží ocelové kyvadlo, jehož hrana je ostrá jako břitva. Pološíleného odsouzence na poslední chvíli zachrání houfy krys, jež mu rozkoušou pouta. Mučitelé neustávají ve svém trýznění: používají rozžhavené stěny cely.Rozžhavené stěny cely se postupně svírají a mají nebohého vězně vehnat do jámy. V posledním okamžiku ho zachrání francouzský generál, který s armádou vstoupí do Toleda.