Italský romantismus
Italský romantismus
Odpor ke společnosti. Symboly dobra a zla, objevují se dva světy: bohatí a chudí, tyranie a násilí.
Giacomo Leopardi (1798-1837)
Básník, prozaik,filozof
Leopardi je velice rozporuplná osobnost. Pochází z aristokratické rodiny. Byl typický představitel romantického vyděděnce, neboť byl ovlivněn ztrátou náboženské víry. Jeho neustálé výkyvy nálad předznamenaly problémy duševní. Nenašel rozumné východisko, jeho nešťastné dětství, zdravotní i osobní problémy vyvrcholily společenským nepochopením. Lidé ho odsoudili, a tak byl neustále sám, tedy osamělý. Jeho život je poznamenán mnohými prohrami i útrapami. Jeho život byl zakončen nemocí a slepotou. Zemřel při morové nákaze v Neapoli.
Zpěvy –1831 – reflexivní lyrika, ve svých básních zachytil prožitky svého nitra. Nitro měl plné hořkého smutku, opuštění, boje, nepřátelství.
Ze střetů světa a narůstajícího fyzického utrpení vyvodil pro svoji tvorbu pesimistický závěr.
Ušlechtilé vlastenectví, marné naděje, sny-jediná jistota-konečný princip pomíjivosti. Smrt je jediný smysluplný vzdor, jediné východisko z bolesti.
Rezignoval na své neuskutečnitelné prožitky, protože nedokázal překročit hranice vlastní existence.
Alessandro Manzoni (1785-1873)
Básník, prozaik italského původu
Posvátné hymny 1812-1829 – napsal po návratu z Paříže, estetické novátorství, zásady romantického umění – vlastence a nábožensky založeného člověka –
Hrabě Carmagnola 1819
Aldelch 1822 – osudy těžce zkoušené Itálie – reálná atmosféra Itálie
Snoubenci – starobylý rukopis, italský venkov, nepokoje, války. Příběh vypráví o lásce. Láska je podrobena zkoušce. Španělský šlechtic chce vše zkazit, ale nepodaří se mu to. Láska zvítězí po všech útrapách a loučeních. Setkají se a začíná nový život. Symboly dobra a zla, objevují se dva světy: bohatí a chudí, tyranie a násilí.