Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ditta, dcera člověka: Nexö

26. 11. 2007

Literatura – devátý ročník – čtení s porozuměním – Ditta, dcera člověka: Anderson Nexö

Cíl: rozbor textu

a)      opakování  - přehled textu – příprava na písemnou práci ( od počátků – po 19.století)

b)      čtení ukázky

c)      rozbor textu

d)      shrnutí

e)      sebehodnocení

f)        zadání referátů

g)      přehled dvaceti nejdůležitějších českých spisovatelů

 

Opakování:

1.      Co je literatura?

2.      Kteří autoři patří do egyptské literatury?

3.      Kdo patří do antické literatury?

4.      Z čeho se skládá Bible?

5.      Co je obsahem Dalimilovy kroniky?

6.      Kdo byl Mistr Jan Hus?

7.      Kdo napsal Božskou komedii?

8.      Napiš autora Ztraceného ráje?

9.      Kdo napsal Romeo a Julie?

Nexö Martin Andersen

1869 – 1954

dánský prozaik

část života žil v Itálii a ve Španělsku

po návratu pracoval jako učitel

začal psát povídky

 

Rozbor textu z učebnice: dánského spisovatele, který řeší velice složitou situaci jedné dívky... 

Ditta, dcera člověka

Povězte, kdo je hlavní postavou této ukázky?

V které svízelné životní situaci se hrdinka ocitla?

Jakým způsobem byla nucena ji řešit?

Charakterizujte její vztah k sourozencům?

Za koho se cítila zodpovědná?

Jakou roli hrála po smrti matky?

Charakterizujte prostředí?

Zaměřte svou pozornost na všechny jednající postavy, jejich postavení v tehdejší společnosti?

Kdo byl Lars Peter? Vyjádřete krátce jeho charakteristiku?

Jaký má hlavní hrdinka vztah k životu?

Co si představuje pod slovem osud?

 

Štěstí putuje roztodivnými cestami, chudým sedí čert v týle.

Zamyslete se nad osudem Ditty – dala své dítě do opatrování cizím lidem?

Co si o tom myslíte?

Co je hlavní myšlenkou celého příběhu – leitmotivem-

Literární žánr – dívčí román

Slohový postup – popis, charakteristiku

Shrnutí

Renesance : Dante Alighieri -13/14 . st. - Božská komedie

William Shakespeare - 16/17 st.-  Romeo a Julie

Baroko      : John Milton  - 17/18. st.- Ztracený ráj

 Jan Ámos Komenský – 16/17. st. – Labyrint světa a ráj srdce

Klasicismus     : Moliere – 17/18. st. – Lakomec

Romantismus   : Victor Hugo – 19.st. – Chrám Matky boží v Paříži

Národní obrození :Josef Dobrovský – 18/19. st. – Zevrubná mluvnice českého jazyka

Karel Havlíček Borovský – 19.st. – Tyrolské elegie

Božena Němcová – 19. st. – Babička

Realismus         : Honoré de Balzac – 18/19. st. – Otec Gorily

Májovci            : Jan Neruda – 19.st. – Malostranské povídky

                                    Vítězslav Hálek – 19.st. – Muzikantská Liduška

Nihilismus ( rozpad dosavadních hodnot)

 impresionosmus  ( směr založen na okamžiku)

Charles Baudelaire – 19.st. – Květy zla

Paul Verlaine – 19.st. – Moudrost

Jean Arthur Rimbaud – 19.st. – Iluminace

sebehodnocení

  1. Co se mi líbilo?
  2. Co se mi nelíbilo?
  3. Proč bych měl mít všeobecný přehled?
  4. Proč bych měl znát české autory?

 

 
 

 

Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< květen / 2019 >>