čtvrtá slovesná třída
Čeština – osmý ročník – slovesa – čtvrtá třída slovesná
Cíl: Čtvrtá slovesná třída
Struktura:
a) opakování sloves
b) pravopisné cvičení
c) čtvrtá třída slovesná
d) opakování slovesných tříd
e) cvičení z učebnice
f) zadání úkolu 149/ 25
g) zhodnocení cíle
h) sebehodnocení
Motivace: Vyhledej slovesa, která vidíš na obrázku. Napiš je do sloupečku pod sebe.
Pravopisné cvičení:
Prcv.
Přišl- na besedu se sp-sovatel-. Oblékl- si košil- a kalhot-. Zjišťoval- mu hladinu cukru v krv-. U –právkárny obuv- stál- zástup- lidí. Tác- s cukrov-m přinášel- žákyně na připravené stol-. Mezi dobrým- přátel- došlo k neshodě. Na v-stavě mě zaujal- dva obraz-. Liborov- nezůstal- v pytl- žádné školní potřeb-.
Čtvrtá slovesná třída:
4.třída | -í | Pros-í Trp-í sáz-í | Prosi-l Trpě-l sáze -l |
|
|
Sloveso prosí, trpí, sází
Časujeme: čas přítomný :
- prosím 1. prosíme
- prosíš 2. prosíte
- prosí 3. prosí
čas minulý:
- jsem prosil 1.jsme prosili
- jsi prosil 2. jste prosili
- prosil 3. prosili
čas minulý
- budu prosit 1. budeme prosit
- budeš prosit 2. budete prosit
- bude prosit 3. budou prosit
Cvičení z učebnice:
| Způsob rozkazovací 2.os., č.j |
1.os.,č.mn., 2.os.,č.mn., | Způsob oznamovací 3.osoba č.mn. |
provádět |
|
|
|
vyrábět |
|
|
|
těšit se |
|
|
|
uklízet |
|
|
|
oznámit |
|
|
|
mlčet |
|
|
|
rozumět |
|
|
|
hořet |
|
|
|
řadit |
|
|
|
Cvičení 147/22
Nabrousit |
Poprosit |
Přihlásit |
Pověsit |
Uhasit |
Odnosit |
Opakování slovesných tříd:
Slovesné třídy | Zakončení sloves 3.os.č.j. přít. čas | Vzory | Kmen minulý | poznámka |
|
1.třída | -e ( před nímž není –n- -j- | Nes-e Ber-e Maž-e Peč-e Umř-e | Nes-l Bra-l Maza-l Pek-l Umře-l |
|
|
2.třída | -ne | Tisk-ne mi-ne zač-ne | Tisk-l Minu-l Zača-l |
|
|
3.třída | -je | Kry-je Kupu-je | Kry-l Kupova-l |
|
|
4.třída | -í | Pros-í Trp-í | Prosi-l Trpě-l |
|
|
5.třída | -á | dělá | Děla-l |
|
|
Text
Petrovi se nechce do školy, nikomu . Chce mít ještě prázdniny. Těší se, ale na kamarády.
Cvičení na slovesa formou týmové práce
Především na Aleše. Ale na jejich místě sedí Libor, největší rváč ze třídy. Křičeli a pak se začali prát. Děvčata ječela. Přišel učitel.
Kdo dřív přijde, může si vybrat?
Myslíte si, že to platí vždy a všude?
Ceníme si:
Síly, odvahy, pravdomluvnosti, smyslu pro humor, zdvořilosti, citlivosti, dravosti, sobeckosti, snahy proniknout, ctižádostivosti, zbabělosti, podlézavosti
Vytvořte si skupinku a ve skupince určete, co pro vás znamenají ta slova
Zhodnocení cíle ( proč se učíme o slovesech ?)
Sebehodnocení ( Co se mi dnes podařilo ?
Co se mi nepodařilo _?
Mohu se více snažit?)