druhá slovesná třída
Český jazyk - 8.r. - slovesné třídy ( tvarosloví)
Cíl : 2. slovesná třída
Struktura:
v Motivace: vymysli několik sloves, které používají tvoji učitelé
v Kontrola dú 143/9
v Zadání dú 145/15
v Výklad: druhá slovesné třída: slovesa vyjadřují děj, činnost, stav a změnu stavu
v
Určujeme u nich mluvnické kategorie ( osobu, číslo, způsob, čas, rod, vid, vzor, třída) podle času : označované jako časování |
Slovesa plnovýznamová ( nosím) |
Slovesa pomocná ( byl jsem) |
Slovesa jednoduchá : sedím |
Slovesa složená ( byl bych býval mluvil) |
Tabulka pro druhou slovesnou třídu
Slovesné třídy | Zakončení sloves 3.os.č.j. přít. čas | Vzory | Kmen minulý | poznámka |
| |||||
2.třída | -ne | Tisk-ne mi- ne zač- ne | Tisk- l Minu-l Zača- l | Souhláska - u – - a - | Spolkl Vinul počal
| |||||
cvičení pro určování slovesných tříd
infinitiv | 3.os.ozn.zp.přít.č. | Příčestí minulé | Před koncovým –l Je: | vzor |
vinout | vine | vinul | - u - | minul |
padnout |
|
|
|
|
vyhrnout |
|
|
|
|
klesnout |
|
|
|
|
spolknout |
|
|
|
|
žnout |
|
|
|
|
vytknout |
|
|
|
|
strnout |
|
|
|
|
písknout |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opakování:
Osoba a číslo
| Jednotné číslo | Množné číslo |
1. osoba | (já) | (my) |
2. osoba | (ty) | (vy) |
3. osoba | (on, ona, ono) | ( oni, ony) |
| Jednotné číslo | Množné číslo |
1. osoba | (já) křičím | (my) křičíme |
2. osoba | (ty) křičíš | (vy) křičíme |
3. osoba | (on, ona, ono) křičí | ( oni, ony) křičí |
Cvičení z učebnice :
Kontrola domácího úkolu (143/9)
144/13
doplňte chybějící tvary sloves: ( začne, mine, začne)
| Jednotné číslo | Množné číslo |
1. osoba | (já) tisknu, začnu, minu | (my) tiskneme, začneme, mineme |
2. osoba | (ty) tiskneš, začneš, mineš | (vy) tisknete, začnete, minete |
3. osoba | (on, ona, ono) tiskne, začne, mine | ( oni, ony) tisknou, začnou, minou |
144/14
K následujícím slovesům doplňte tvary příčestí minulého:
Plyne
Tone
Bouchne
Dupne
Kopne
Dosáhne
Přijme
Promine
Usne
Bodne
Píchne
Upadne
dopadne
Pravopisné cvičení
Indiáni ulov-li b-zona. Velkom-sln- vez-r udělil rytíři m-lost. Vstal neobv-kle brz-.
Bab-čka sl-b-la, že na v-stavě zakoup- král-ka, který bude b-lý. Byl s-chravý den.
Sed-me doma a budeme psát úloh-. Pžedstav- l-dí o Zemi a o vesm-ru b-ly rozd-lné.
Indové tvrdil-, že Zem- nesou vel-kánští slon-. Řekové si m-sleli, že ji drž- obr Atlas.
Teprve v 16. stolet- polsk- hvězdář M-kuláš Koperník změřil poh-b- těles a dokázal, že středem soustav- je Slunce.
Shrnutí
1. Co slovesa vyjadřují?
2. Jaké u sloves určujeme kategorie?
3. Vysvětlete pojem časování?
4. Kolik máme slovesných tříd?
Zhodnocení cíle:
Musíme umět používat slovesa ve větách. Slovesa jsou základem českých vět a tedy
i naší mluvy.
Sebehodnocení:
1. Co se mi dnes povedlo?
2. Co bych měl změnit na svém přístupu?
3. Proč bychom měli znát slovesa?
4. Budu tyto informace potřebovat ve svém osobním i profesním životě?