práce s pravidly
Čeština – 6.r. – mluvnice
Cíl: zvláštní případy skloňování podstatných jmen
Struktura:
a) Odchylky od skloňování
b) kontrola dú
c) zadání dú 24/2, 26/2, pracovní sešit
d) učebnice – cvičení z učebnice
e) shrnutí
f) sebehodnocení
Gramatika – přehledy - doplnit
Prcv.
Ze zahrad se ozýval- skřivani. Chlapci si připravil- sešit- . Nadešla zima.Hadi zalezl-, žáby zmizel-, i mal-čké sib-řské veverky se skryl- v doupatech. Odletěl- tažní ptác-. Přišl- hladové dn-. Jeřábkové posedával- teď v-soko v korunách stromů. Tetřev- se ovšem často snesl- na sníh, ale tito velcí byl- pro nedospělého sobola příliš silní silní. Zbýval- koroptve.
Ch-stal se psát de-ík. To neb-lo protizáko- é, ale kdyb- se na to přišlo, bylo celkem jisté, že dostal trest smrt- nebo alespoň pětadvacet let tábora nucen-ch prací. Pero nasadil do násadky a ol-zl špičku, ab- ji zbav-l mastnoty. Všichn- byl- rádi, že naučil- něco nového. Na tom pražském mostě rozmar-na roste, žádn- ji tam nezalévá, ona neporoste.
Nepravidelnosti u některých jmen vzoru píseň a kost
23/1
1.p.č.j. | 2.p.č.j. | 3.p.č.mn. | 6.p.č.mn. | 7.p.č.mn. |
|
obuv |
|
|
|
|
|
loď |
|
|
|
|
|
odpověď |
|
|
|
|
|
řeč |
|
|
|
|
|
ves |
|
|
|
|
|
nit |
|
|
|
|
|
zeď |
|
|
|
|
|
myš |
|
|
|
|
|
Jména krátící kmenovou samohlásku
24/2
děl
vran
pracemi
soli
koně
krav
žab
bránou i branou
skálách i skalách
chvil
jater
mil
domu
Skloňování pomnožných jmen místních
26/1
27/2
27/2,3
Práce s pravidly českého pravopisu
Podstatná jména jsou názvy osob, zvířat, věcí …konkrétní – obecná ( dívka)
názvy dějů, vlastností, činností …abstraktní ( láska)
názvy osob, zvířat, věcí …vlastní ( Dominika)
dělení podle čísla: pomnožná ( vrata, dveře, Holešovice)
hromadná ( obecenstvo, kamení, sousoší)
látková ( písek, vápenec, mléko)
Určujeme ( pád, číslo, rod, vzor)
Rody: mužský – životný : pán, stroj, předseda, soudce
Neživotný: hrad, stroj
ženský - žena, růže, píseň, kost
střední - město, kuře, moře, stavení
Shrnutí:
Jak vysvětlíme pojem: podstatná jména, slovesa?
Jak se dělí podstatná jména?
Vysvětlete pojmy?
Sebehodnocení? |
Jak jsem dnes pracoval? |
Hlásil jsem se? |
Uměl jsem správně odpovědět na dané otázky? |
Snažil jsem se dostatečně? |
Proč se musím učit? |