Věta, struktura práce v hodině
7.1.2008
Věta – spojení několika slov, které jsou dány slovosled
Každá věta je také určitou výpovědí:
a) výpověď má určitý obsah
b) vztah jazykových prostředků k realitě
c) vztah větných členů
d) gramatickou formu ( větnou – dvojčlenné, jednočlenné věty)
e) nevětnou (větný ekvivalent)
f) větnou melodii
cv. 2/64
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
cv. 3/65
Hledáme tázací věty a určujeme zjišťovací či doplňovací
Otázky zjišťovací:
Melodie stoupavá – Zítra zůstaneš doma?
Melodie stoupavě klesavá – Jestlipak zůstaneš zítra doma?
Částice: jestli, jestlipak, zdalipak … uvozují zjišťovací otázky
Otázky doplňovací
Tázací slova: jaký, koho, co, kde, kdy
Melodie klesavá: Kde zůstal Radek? ( nejvyšší tón je na tázacím slově)
Melodie stoupavě klesavá: Kde zůstal Radek? (nejvyšší tón je na slovese)
4/66
rozkazovací věta
( rozkaz, zákaz, povel, pokyn, rada, nabídka, doporučení, návod, prosba, výstraha, obava)
a) věta dvojčlenná – Rozsviťme světla!
b) Větný ekvivalent – Pozor!
Pravopisné cv.
Opakování vyjmenovaných slov
Opakování podstatných jmen
Opakování přídavných jmen
Shrnutí větné skladby
Sebehodnocení své práce
- Jak se zapojuji do vyučovací hodiny?
- Snažím se zapojovat aktivně do hodin?