Jdi na obsah Jdi na menu
 


Věta, struktura práce v hodině

6. 1. 2008

7.1.2008

Věta – spojení několika slov, které jsou dány slovosled

Každá věta je také určitou výpovědí:

a)      výpověď má určitý obsah

b)      vztah jazykových prostředků k realitě

c)      vztah větných členů

d)      gramatickou formu ( větnou – dvojčlenné, jednočlenné věty)

e)      nevětnou (větný ekvivalent)

f)        větnou melodii

cv. 2/64

 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

 

cv. 3/65

Hledáme tázací věty a určujeme zjišťovací či doplňovací

 

Otázky zjišťovací:

Melodie stoupavá – Zítra zůstaneš doma?

Melodie stoupavě klesavá – Jestlipak zůstaneš zítra doma?

Částice: jestli, jestlipak, zdalipak … uvozují zjišťovací otázky

 

Otázky doplňovací

Tázací slova: jaký, koho, co, kde, kdy

Melodie klesavá: Kde zůstal Radek? ( nejvyšší tón je na tázacím slově)
Melodie stoupavě klesavá: Kde zůstal Radek? (nejvyšší tón je na slovese)

 

 

4/66

rozkazovací věta

( rozkaz, zákaz, povel, pokyn, rada, nabídka, doporučení, návod, prosba, výstraha, obava)

a)      věta dvojčlenná – Rozsviťme světla!

b)      Větný ekvivalent – Pozor!

 

Pravopisné cv.

Opakování vyjmenovaných slov

Opakování podstatných jmen

Opakování přídavných jmen

 

Shrnutí větné skladby

Sebehodnocení své práce

  1. Jak se zapojuji do vyučovací hodiny?
  2. Snažím se zapojovat aktivně do hodin?
 
 

 

Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< květen / 2019 >>