opakování - funkční styly
Sloh – vypravování a popis – devátý ročník
Cíl: vypravování a postupujeme k dalšímu slohovému postupu – popisu
Struktura:
a) opakování slohových postupů
b) funkční styly
c) vypravování, rozfázování, osnova
d) řetězové vypravování: Bylo jednou jedno království…
e) popis
f) opakování
g) shrnutí
h) sebehodnocení
Výklad:
Výstavba jazykového projevu je založena na určitých slohových postupech, slohových druzích ( útvarech), členění textu – vertikální a horizontální.
Slohové postupy:
Rozlišujeme: informační ( oznamovací, prostě sdělovací), vyprávěcí, dialogický (rozhovor), popisný, výkladový a úvahový
Vypravování – je založeno na postupu vyprávěcím. Základem vypravování je děj, příběh. Při vypravování dbáme na dodržení časové posloupnosti jednotlivých dějových složek
Popis je slohový útvar, který v běžném životě patří mezi nejpoužívanější. Nejčastěji popisuje nějaký předmět, který dobře známe. Později jsme schopni popsat krajinu, kterou vidíme při své letní dovolené a vyvolává v nás nějaké zážitky.
Výklad: Umělecký popis by měl být výstižný. Měli bychom používat neobvyklá obrazná pojmenování, přirovnání, výstižná přídavná jména, příslovce. K uměleckému popisu patří i subjektivně zabarvený popis, líčení. Cílem líčení je nejen postihnout popisovanou skutečnost, nýbrž i vyvolat v čtenáři pocity, dojmy, nálady. V líčení se objevují okrasná pojmenování, slova citově zabarvená, přirovnání, metafory, metonie a dějová slovesa. Kompozice je volnější.
Řetězové vypravování:
Byl jednou jeden král…
Dále navazuje další žák a posléze vzniká krátké promyšlené či méně promyšlené vypravování
Hra na kapitána:
Kapitán se prochází po nábřeží a zahlédne vojína spát. Přistoupí k vojínovi a ptá se ho:
„ Spíte?“
Vojín odpoví:
„ Já, pane kapitána.“
Já, ne, pane kapitáne.“
To vojín číslo 9.“
Hra pokračuje až do vyčerpání všech dalších možností.
Hra asociací:
Mušle
Kámen
Želva
Hromada
Nusle
…
Práce s učebnicí
Shrnutí:
Rozdíl mezi vypravováním a popisem
Hra s obrázky:
Charakterizuj postavu na obrázku:
Sebehodnocení:
Jak jsi dnes pracoval?
Co se ti povedlo?
Co měníš ve svém přístupu?
Proč se učíme mluvit a psát krátké texty?
Popis krajiny
Umíš vyprávět příběh, který se ti stal na břehu moře...
Popis obrázku:
Umíš vyprávět pohádku o obrázku?