vypravování - směřuje k popisu, směřuje k charakteristice
Čeština – 9.r. – sloh – vypravování
Cíl: vypravování
Struktura:
Kontrola dú
Zadání dú
Výklad:
Výstavba jazykového projevu je založena na určitých slohových postupech, slohových druzích ( útvarech), členění textu – vertikální a horizontální.
Slohové postupy:
Rozlišujeme: informační ( oznamovací, prostě sdělovací), vyprávěcí, dialogický (rozhovor), popisný, výkladový a úvahový
Vypravování – je založeno na postupu vyprávěcím. Základem vypravování je děj, příběh. Při vypravování dbáme na dodržení časové posloupnosti jednotlivých dějových složek
Z obrázku je zřejmé, že nyní hledíme na krajinu. Můžeme na toto téma vypravovat nějaký příběh. Většinou nás napadnou určité zajímavé události k tématu.
Úkoly:
1. Víš, co se stalo v nedávné době?
2. Znáš nějakou pohádku?
3. Umíš ji vypravovat?
4. Jak začíná pohádka?
Pohádku vnímáme především jako útvar prozaický. František Hrubín a Jan Skácel pohádky zpracovali básnicky.
Úkoly:
1. Vymysli na verše vlastní vyprávění o osudu princezny?
2. Vyhledej básnická slova?
3. Která číslovka je užita v pohádkách?
Rosnička
S dětmi je vždycky trápení, narodí se například malá rosnička, tatínek s maminkou ji chtějí mít slušně oblečenou, jdou jí tedy koupit hezký montgomerák, ale víte, že se to té malé nezdá, chtěla by modrý kabátek…
Dokonči příběh –
Od vypravování k popisu
O slavné procesí, která byla na den Božího těle v Benátkách, a jaká se poctivost paotníkuom děje.
Potom ráno na Boží tělo sešli jsme se všickni pautníci do kostela hlavního města Benátek k svatému Marku do kuoru. A tu Jeho Milost kníže benátský v svém majestátu s legátem papežským i s jinými pány z rady v jich kabinetu, tj. v sukních šarlatových a axamítových červených a někteří v brunátných dlauhých až do země, jak obyčej jich, do kuoru přišel a na svau stolici se posadil…
Cesta z Benátek…Voldřich Prefát z Vlkova
Proč se zastavili poutníci v Benátkách?
Popiš oblečení pánů z rady.
Kdy vykonal Voldřich Prefát z Vlkova cestu k Božímu hrobu?
Dovedeš převést text do spisovné češtiny?
Shrnutí:
Co je vypravování?
Jaké má části?
Umíš vypravovat své zážitky?
Umíš použít vypravování s popisem a charakteristikou?
Sebehodnocení:
Jak jsi dnes pracoval?
Co se ti povedlo?
Co měníš ve svém přístupu?
Proč se učíme mluvit a psát krátké texty?