líčení - Mont - Oriol
Čeština – sloh – osmý ročník –Subjektivně zabarvený popis – s. 26- 28
Cíl: líčení
Struktura:
a) opakování
b) shrnutí pojmů z minulé hodiny
c) popis
d) líčení a rozdíly mezi pojmy
e) práce s učebnicí
f) obrázek na straně 27. Pokus o líčení krajiny
g) samostatná práce
h) shrnutí
i) zhodnocení cíle hodiny
j) sebehodnocení – sama sebe
Opakování :
Popis je založen na prostém vyjadřování. Snažíme se stručně popsat určitý předmět. Líčení se používá v uměleckém stylu, a proto musíme použít vytříbený sloh a využít jinou slovní zásobu. V líčení je možno používat básnických prostředků: obrazná vyjádření, metafora, personifikace, kontrast, dynamická slovesa, básnické přívlastky, básnické figury, jednočlenné věty jmenné, přirovnání
Práce s učebnicí – popiš obrázek: Co na něm vidíš?
Pokus se popsat obrázek jako básník?
s.26 Mont – Oriol
Kdo je označován za citlivého člověka?
Jak hluboce působí příroda na člověka?
Jak na vás působí hudba?
Umíte vnímat přírodu?
Jste lidé kteří mají na sobě krunýř?
Vyhledejte slovesa?
Jak vnímá Pavel přírodu?
Samostatná práce:
Chtěla bych abychom dokázali vyjádřit své pocity.
Pokuste se vyjádřit, co prožíváte.
Pokud o tom nechcete mluvit, nemusíte.
Shrnutí
Subjektivně zabarvený popis vystihuje autor postoj k popisovanému předmětu ( uměleckému dílu, přírodě, zážitku), dojem, jakým na něj působí, náladu, představy, které v něm vyvolává. Od věcně pojatého popisu, zvláště od popisu odborného, se liší tím, že využívá prostředky blízké básnickému vyjadřování: básnický přívlastek, přirovnání, metaforu, metonymii, personifikaci…
Zhodnocení cíle- měli bychom umět popsat přírodu kolem nás.
Sebehodnocení:
- Jaké vědomosti z líčení mohu použít v praxi?
- Uvědomuji si, že čeština je systém a tedy vše souvisí se vším?
- Ve slohu musím ovládat slovesa a jejich tvary, protože jinak nemohu napsat slohové cvičení.
Co je znázorněno na obrázku?