Marshallova kniha - ukázka popisu krajiny
Čeština – sloh – osmý ročník – líčení – subjektivně zabarvený popis
cíl: Líčení
Struktura:
a) opakování pojmů: vypravování, popis, líčení
b) líčení dojmů z četby
c) popis daleké Austrálie
d) cvičíme se ve vyjadřování
e) zápis do sešitu
f) příprava na slohovou práci
g) shrnutí
h) sebehodnocení
Popis je slohový útvar, který v běžném životě patří mezi nejpoužívanější. Nejčastěji popisuje nějaký předmět, který dobře známe. Později jsme schopni popsat krajinu, kterou vidíme při své letní dovolené a vyvolává v nás nějaké zážitky.
Líčení dojmů z četby: s.29: Marsshall – spisovatel, kterého znáte z ukázek ve vaší čítance: Už zase skáču přes kaluže.
Struktura ukázky:
a) úvod – utáboření
b) stať - zvon ( melodický hlas něčeho krásného)
c) - vzdalování koní
d) - krásná noc – vůně přírody, hlas divočiny
e) závěr - cinkání zvonce
Otázka k textu:
- Jaké zvuky posloucháte, když usínáte?
- Co slyšíte při probouzení?
- Co vnímáte, když nemůže usnout?
- Kterými smysly vnímal Alan přírodu?
- Co Alana uklidňovalo?
- Co se dělo venku?
- Jak zvoní zvon?
- Jak se liší hlas zvonu od rolničky?
- Hlas zvonu, pokuste se uvádět přívlastky: stříbrný hlas zvonu
hladivý náznak života
Jak mohu vnímat přírodu:
zrak – zahlédl srnku, …
sluch – zaslechl šum lesa
čich - ucítil omamnou vůni
hmat – vnímal hladivou hebkost listu
chuť – ochutnat hořkost pelyňku
Básnické přívlastky:
a) stříbrný –
b) sametový –
c) jiskřivý –
d) lahodný –
e) zběsilý –
f) černočerný –
g) průzračný –
h) blankytný-
Zápis do sešitu:
Popis je založen na prostém vyjadřování. Snažíme se stručně popsat určitý předmět. Líčení se používá v uměleckém stylu, a proto musíme použít vytříbený sloh a využít jinou slovní zásobu. V líčení je možno používat básnických prostředků: obrazná vyjádření, metafora, personifikace, kontrast, dynamická slovesa, básnické přívlastky, básnické figury, jednočlenné věty jmenné, přirovnání atd.
Příprava na slohovou práci:
viz Jak napsat slohovou práci?
Shrnutí
Subjektivně zabarvený popis vystihuje autor postoj k popisovanému předmětu ( uměleckému dílu, přírodě, zážitku), dojem, jakým na něj působí, náladu, představy, které v něm vyvolává. Od věcně pojatého popisu, zvláště od popisu odborného, se liší tím, že využívá prostředky blízké básnickému vyjadřování: básnický přívlastek, přirovnání, metaforu, metonymii, personifikaci…
Sebehodnocení:
- Jaké vědomosti z líčení mohu použít v praxi?
- Uvědomuji si, že čeština je systém a tedy vše souvisí se vším?
- Ve slohu musím ovládat slovesa a jejich tvary, protože jinak nemohu napsat slohové cvičení.