sloh - popis
Sloh – vypravování – popis |
Struktura: |
A)opakování |
B) nová látka |
Popis – prostý |
Vypravování |
Splývání popisu a vypravování |
C) mluvní cvičení: |
Seznam :
jméno | Mluvní cvičení ( datum), ( známka) |
Fiala |
|
Hukauf |
|
Kutschmar |
|
Shala |
|
Neumann P. |
|
Neumann D. |
|
Loskot |
|
Tomisová |
|
Musilová |
|
Vorálek |
|
Popis obrázku:
Popis budovy – informuje o výsledcích pozorování. Nemá časové uspořádání, měl by však být utříděn tak, aby čtenář nebo posluchač mohl utvořit představu odpovídající skutečnosti.
Je důležitý výčet vlastností a znaků, jednoznačná pojmenování. V úvodu sdělíme, jaké jsou jeho přednosti, seznámíme se s ním. V hlavní části popisujeme velikost, tvar, jednotlivé části, barvu, zvláštnosti a v závěru uvedeme užití, zařízení.
Popis podle obrázku
Výklad:
Výstavba jazykového projevu je založena na určitých slohových postupech, slohových druzích ( útvarech), členění textu – vertikální a horizontální.
Slohové postupy:
Rozlišujeme: informační ( oznamovací, prostě sdělovací), vyprávěcí, dialogický (rozhovor), popisný, výkladový a úvahový
Vypravování – je založeno na postupu vyprávěcím. Základem vypravování je děj, příběh. Při vypravování dbáme na dodržení časové posloupnosti jednotlivých dějových složek
Popis je slohový útvar, který v běžném životě patří mezi nejpoužívanější. Nejčastěji popisuje nějaký předmět, který dobře známe. Později jsme schopni popsat krajinu, kterou vidíme při své letní dovolené a vyvolává v nás nějaké zážitky.
Řetězové vypravování:
Byl jednou jeden král…
Dále navazuje další žák a posléze vzniká krátké promyšlené či méně promyšlené vypravování
Hra na kapitána:
Kapitán se prochází po nábřeží a zahlédne vojína spát. Přistoupí k vojínovi a ptá se ho:
„ Spíte?“
Vojín odpoví:
„ Já, pane kapitána.“
Já, ne, pane kapitáne.“
To vojín číslo 9.“
Hra pokračuje až do vyčerpání všech dalších možností.
Hra asociací:
Mušle
Kámen
Želva
Hromada
Nusle
…
Práce s učebnicí
Shrnutí:
Rozdíl mezi vypravováním a popisem
Hra s obrázky:
Sebehodnocení:
Jak jsi dnes pracoval?
Co se ti povedlo?
Co měníš ve svém přístupu?
Proč se učíme mluvit a psát krátké texty?