5.11. 2007
cíl hodiny : slovesa
struktura ( popis všech činností v hodině)
Ø Pravopisné cvičení
Indiáni ulov-li b-zona. Velkom-sln- vez-r udělil rytíři m-lost. Vstal neobv-kle brz-.
Bab-čka sl-b-la, že na v-stavě zakoup- král-ka, který bude b-lý. Byl s-chravý den.
Sed-me doma a budeme psát úloh-. Představ- l-dí o Zemi a o vesm-ru b-ly rozd-lné.
Indové tvrdil-, že Zem- nesou vel-kánští slon-. Řekové si m-sleli, že ji drž- obr Atlas.
Teprve v 16. stolet- polsk- hvězdář M-kuláš Koperník změřil poh-b- těles a dokázal, že středem soustav- je Slunce.
Ø Kontrola domácího úkolu
Ø Téma : slovesa
Definice ( jsou slova, která vyjadřují děj – činnost-číst, stav – sedět, nebo změnu stavu – svítat).
Slovesa se časují, vyjadřují se různými tvary
v
v Osobou ( první, druhou, třetí)
v Číslo ( jednotné, množné)
v Čas ( přítomný, minulý, budoucí)
v Způsob ( oznamovací, rozkazovací, podmiňovací)
v Rod ( činný, trpný)
v Slovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit dokonavost – ohraničenost děje
Dokonavá slovesa – ohraničený děj ( děj budoucí – napíši, hodím, připravím)
Nedokonavá slovesa – neohraničený děj – probíhající – tedy časově nekončící
( dělat – budu dělat, ležet – budu ležet).
v Slovesné třídy a vzory
Určování slovesných tříd provádíme podle zakončení 3. osoby čísla jednotného přítomného času, dělíme slovesa do pěti slovesných tříd, k jednotlivým vzorům zařazujeme slovesa podle zakončení kmene minulého:
Tabulka : přehled slovesných tříd:
A. zakončená na –e
a) mimo souhlásku –n-, -j-
b) souhlásku –n-
c) souhlásku –j-
B. zakončená –í
C. zakončená –á
Slovesa z tabulky – skupina A – napište ve tvarech s následujícími koncovkami
Č.j.
Č.mn.
Slovesa z tabulky - skupiny B napište ve tvarech s následujícími koncovkami
Slovesa z tabulky – skupiny C napište ve tvarech s následujícími koncovkami
( viz učebnice s. 140)
Slovesné třídy | Zakončení sloves 3.os.č.j. přít. čas | Vzory | Kmen minulý | poznámka |
|
1.třída | -e ( před nímž není –n- -j- | Nes-e Ber-e Maž-e Peč-e Umř-e | Nes-l Bra-l Maza-l Pek-l Umře-l |
|
|
2.třída | -ne | Tisk-ne mi-ne zač-ne | Tisk-l Minu-l Zača-l |
|
|
3.třída | -je | Kry-je Kupu-je | Kry-l Kupova-l |
|
|
4.třída | -í | Pros-í Trp-í | Prosi-l Trpě-l |
|
|
5.třída | -á | dělá | Děla-l |
|
|
Cvičení z učebnice 142/ 8,9
Ø Dú – 143 / 9 – dokončit
Ø Zhodnocení cíle ( proč se učíme o slovesech ?)
Ø Sebehodnocení ( Co se mi dnes podařilo ?
Ø Co se mi nepodařilo _? )